Volgens Marie is de belangrijkste regel bij papierwerk ….. alles kan weg!

Ik zal de stappen uitleggen.Net als bij kleding en boeken is de eerste stap bij het opruimen van papierwerk dat je alle papieren documenten waar jij verantwoordelijk voor bent en één plek verzamelt. Een dan …… (volgens Marie) Alles wegdoen.
Dit betekent niet dat je elk document zomaar wel kunt gooien, maar betekent wel dat de alleen de papieren bewaart die je nog eens zulke gebruiken. Je zal wel denken “wat heeft dat nu voor zin? Een enkel velletje papier neemt bijna geen plaats in”. Maar al die enkele velletjes zijn al snel hele stapels geworden.
Je begint dus het opruimen met het idee dat je alles gaat weggooien behoud alleen die documenten die een duidelijk doel hebben:
* je gebruikt ze op dit moment
* je hebt ze een beperkte tijd nodig
* je moet ze voor altijd bewaren
Het is belangrijk dat je alles nakijkt. Zit er papieren in een enveloppe dan haal je die uit de enveloppe en bekijkt of alles werkelijk belangrijk is. Het is altijd een hele klus als je dit voor de eerste keer doet maar houd moed je gaat deze klus ook klaren!!

Maak een map voor papieren die je nog moet behandelen zoals bv een brief die je nog gaat beantwoorden, rekeningen die je nog moet betalen etc. Maar zorg er wel voor dat er geen onnodige reclamefolders, enveloppe etc inzitten. Zou houd je goed overzicht. Heb je een taak volbracht verwijderen het dat uit de ‘in behandelingmap’

Kom je er helemaal niet uit of is de berg te groot? Bel me of mail me.