Ik houd er van om lijstjes te maken. Zo’n lijstje moet duidelijk zijn en duidelijkheid geven! Dat geeft rust in mijn hoofd. Voor vandaag geef ik je vijf dingen die je kan doen om beter te organiseren:
Maak een lijst van projecten die je wil gaan doen.
Zet op de lijst wat je wil gaan doen en hoe lang je denkt er over te doen om dat project af te maken. Op die manier kan je bekijken hoeveel tijd je hebt om iets te doen en kies je het project dat bij die tijdruimte past. Kijk niet alleen naar de tijd die je er voor over hebt maar ook naar je hoeveelheid energie. Lukt het allemaal binnen die bepaalde tijd dan kan je aan de slag gaan. Mocht het nu veel langer duren schrijf dan op de lijst hoe lang je er werkelijk over hebt gedaan. Dat geeft inzicht voor de toekomst.
Maak een heel groot project wat kleiner.
Mocht je een heel groot project voor handen hebben maak daar dan een paar kleinere projecten van. Dat stimuleert je beter om er mee aan de slag te gaan. Mocht het zo overweldigend zijn dan kan ik je als tip meegeven om bv een leeg wc rolletje te pakken en daar doorheen te kijken. Wat je dan ziet neem je als project. Met een paar van die kleine projecten ruim je ook je kamer uiteindelijk helemaal op.
Maak het zo dat het ook voor de rest van de familie werkt.
Het is natuurlijk heerlijk als je je ruimte spic&span hebt weten te krijgen! Gefeliciteerd! Maar heb je wel goed gekeken of het voor de rest van de familie ook zo goed werkt? Let daar goed op anders verzet je een berg werk en is het binnen de kortste keren weer teniet gedaan omdat de rest van je huisgenoten niet met jouw systeem overweg kunnen.
Maak het simpel.
Je hoeft natuurlijk niet je hele huis in één keer aan kant te krijgen. Met kleine dingen kan je al een groot verschil maken. Ga eens met de prullenbak in de hand de tafels, keuken, kasten langs en gooi weg wat sowieso al weggegooid kon worden. Je zal zien dat dit al een heel eind scheelt. Zaken waarvan je niet meer weet waar je ze voor wil/moet/kan gebruiken stop die in een doos en zet die in de kast of garage/schuur en laat het daar staan. Na een maand (of drie) bekijk je hoeveel je er van mist. Dan kan de inhoud in 1 keer weggedaan worden (bv naar de kringloopwinkel).
Maak het leuk.
Organiseren kan je leuk maken door bijvoorbeeld de radio aan te zetten op je favoriete zender, een vriendin te vragen je mee te helpen. Zorg dat je wat lekkers te drinken en te eten hebt en vergeet vooral niet korte pauzes in te lassen. Zet een wekker om de pauze tijd niet te vergeten!!
Lukt het allemaal niet of zie je er enorm tegenop? Bel me of mail me en samen gaan we bekijken hoe je aan de slag kan.