We hebben nu al een heleboel zaken volgens de Marie Kondo methode langs zien komen, kleding, boeken en papieren. De rest van je spullen noemt Marie – komono, vrij vertaald betekent dat allerlei :) Ach ja het is zo makkelijk gezegd maar dan blijft er echt nog wel een heleboel over he. Het belangrijkste is dat je nu wel door hebt hoe Marie Kondo werkt. Geeft het je vreugde of niet? Dus geeft het je Spark Joy? dan mag je het houden. Doet het je verder niets en heb je het niet nodig dan kan het weg. Zo kan je met de rest van je huis/garage/schuur etc aan de slag. Er blijft zo nog 1 categorie over en dat zijn spullen met emotionele waarde. Dat behandel ik in het volgende blog.
Haal in de badkamer je kast (lade) leeg en bekijk alles eens kritisch. Kijk of alles nog wel de juiste houdbaarheidsdatum heeft (zie het lijstje onderaan). Welke spullen gebruik je nog steeds en welke helemaal niet meer. Gooi weg wat niet meer gebruikt gaat worden of wat over de datum is. Gebruik mandjes of bakjes om alles netjes bij elkaar te bewaren dat zorgt meteen voor meer overzicht. Vouw je handdoeken allemaal hetzelfde op en leg ze mooi op kleur, dat ziet er meteen geordend en netjes uit.
Houdbaarheid op een rijtje
– Concealer – 1 jaar
– Foundation – 1 jaar (op waterbasis); 1,5 jaar (op oliebasis)
– Gezichtspoeder – 2 jaar Bewaar de poeder in een vochtarme ruimte, vocht kan de kwaliteit van het poeder aantasten.
– Lippenstift – 2 jaar
– Lippotlood – 2 jaar (wel regelmatig slijpen)
– Mascara – 6 tot 12 maanden
– Oogpotlood – 2 jaar (wel regelmatig slijpen)
– Oogschaduw – 2 jaar
– Nagellak – 1 jaar (afhankelijk van de kwaliteit)
Zorg ervoor dat je het flesje goed afsluit. Zo voorkom je dat de nagellak uitdroogt.
In de keuken doe je eigenlijk hetzelfde. Haal de keukenkast (of lades) leeg en bekijk of de houdbaarheidsdatum nog goed is. Maak de kast schoon en zet de spullen, per categorie, weer netjes terug. Maak de kast niet te vol daarmee verlies je het overzicht.
Hoe mooi staat het in de kast als je per categorie opruimt. Zet de glazen bij glazen en dan ook nog soort bij soort. Doe hetzelfde met de bekers en de kopjes. Maak een handige plek voor de borden (er zijn hele handige rekken te koop waarbij je bv twee lagen borden op 1 plek kan neerzetten. Ga eens op zoek naar handige opbergers. Maar let op bekijk eerst hoeveel plek je (dus hoogte, breedte, lengte) je hebt.
Om het allemaal wat overzichterlijker te maken kan je natuurlijk ook zorgen dat je per categorie een mandje/doosje pakt om de spullen in te doen. Zo houd je ook makkelijker de houdbaarheidsdatum in de gaten.
Kieper de keukenlade eens om maak hem goed schoon en sorteer het bestek. Zit er geen verdeling in de lade is het aan te bevelen om bakjes te kopen en de la in te delen zodat je nooit meer een rommeltje in je la hebt. Om het goed bij te houden heb je tijdens het koken vaak wel heel even de tijd om een deel van de la schoon te maken. Pak bv de lepels eruit maak het bakje schoon en leg de lepels weer netjes terug. Doe je dit (bijna) iedere dag dan zal je zien dat je nooit meer zo’n grote schoonmaak actie hoeft te doen.
Doe hetzelfde met de lade met keukengerei. Je hebt hier wat grotere bakje nodig maar wat zal dat er dan netjes uitzien!! ;)
Zo zie je dat je, wat je hebt geleerd met opruimen van je kleding, ook kan gebruiken voor de keuken. Maar ook bv voor je sieraden. Zorg dat je al je sieraden bij elkaar brengt en zoek ze uit. Doe weg (bv naar de kringloop) wat je niet meer draagt en gooi weg wat stuk is. Zorg voor een handig opberg systeem en berg netjes op.
Ik heb nu een heleboel besproken over de KonMari methode. Alles wat je nu hebt geleerd kan je nu toepassen op de rest van je spullen. Wat belangrijk is is dat je alles op een grote berg gaat doen. Dan uitzoeken met in je achterhoofd dat het je ‘Spark Joy’ gaat geven en doet dit het niet dan kan het weg.
Ik wens je een opgeruimd huis toe en hoop dat deze tips je een eind op weg zullen helpen!
Zie je het niet zitten om hier zelf aan te beginnen of wil je hulp? bel me, mail me!