Het plan

Je denkt dat je van te voren kan zeggen hoe je leven zal gaan lopen. Maar de kosmos heeft echt iets anders voor je in petto. Zie het als groei-momenten. “Wat je niet breekt, maakt je sterker!”

Niet doen

De volgende lijst is wat je vooral (nog) niet moet doen!

Begin niet met het kopen van opbergmaterialen.
Hoe handig en mooi het er ook uitziet begin nooit met het kopen van mappen, dozen etc. Het kopen van dit soort zaken is namelijk nooit de oplossing van het probleem. Je begint namelijk eerst met het sorteren van je spullen en bekijk goed wat je werkelijk wil bewaren en/of moet houden. Zodra je dat weet kan je beginnen met het kopen van opbergmateriaal je weet nu immers precies hoeveel en hoe groot de opslag moet zijn.

Ga niet aan de slag zonder een plan.
Het is voor een boel mensen een hele klus om zomaar een kamer in te gaan en daar aan de slag te gaan. Het is makkelijker om van te voren een plan te maken over wat je precies met de kamer wil gaan doen. Neem als voorbeeld de slaapkamer. Je wil daar slapen maar je hebt er ook je kledingkast. Dan weet je dat in deze kamer geen boeken, tijdschriften, wasmanden, gereedschap, (en wat je maar meer kan bedenken dat er niet thuishoort) hoeven te staan. Je kan met dit plan al meteen een selectie maken van wat er uit de kamer dient te verdwijnen. Maak een stappenplan om de kamer op te ruimen en houd je aan dat plan. Ga niet eerst b.v. het gereedschap in de garage opbergen maar leg het bij elkaar en ruim dat op een later tijdstip op. Je bent NU de slaapkamer aan het opruimen!

Maak geen ingewikkeld systeem.
De beste oplossingen zijn meestal heel simpel. Wees realistisch. Elk systeem dat meer dan twee stappen nodig heeft is gedoemd te mislukken. Werk aan een simpel werkbaar systeem!

Zorg ervoor dat je niet meer spullen dan ruimte hebt.
Dit is een lastige. Ik weet dat je echt heel erg gek bent op al je 50 paar schoenen, maar heb je ze ook werkelijk nodig? Iedere ruimte heeft zijn grenzen, zelfs als je heel veel ruimte hebt. Voor de meeste mensen is het het moeilijkst om de beslissing te nemen wat wil ik houden en waar kan ik best mee zonder. Wees streng voor jezelf daar heb je uiteindelijk de meeste baat bij.

Bekijk eerst de voor de hand liggende oplossingen.
Je hoeft niet altijd van alles te kopen om op te ruimen. Heb je een lade vol met kettingen? Hang wat haken op en hang de kettingen daaraan. Zo heb je weer een lade vrij. Heb je heel veel zwarte sweaters? Vouw ze netjes op en leg ze allemaal op dezelfde plank. Liggen er overal lege hangertjes in en om de kast? Pak een boodschappentas en stop ze daarin. Zodra de tas vol is leeg hem dan (óf je hangt ze weer in je kast (met kleding erop) óf je brengt ze naar de kringloopwinkel).
Heb je ruimtegebrek? Neem eens een beetje afstand en bekijk wat het werkelijke probleem is meestal is de oplossing vlak voor je neus!

Lukt het je allemaal niet om zaken op orde te krijgen? Bel me of mail me en we gaan samen bekijken wat je nodig hebt om aan de slag te gaan!

Doen

Ik houd er van om lijstjes te maken. Zo’n lijstje moet duidelijk zijn en duidelijkheid geven! Dat geeft rust in mijn hoofd. Voor vandaag geef ik je vijf dingen die je kan doen om beter te organiseren:

Maak een lijst van projecten die je wil gaan doen.
Zet op de lijst wat je wil gaan doen en hoe lang je denkt er over te doen om dat project af te maken. Op die manier kan je bekijken hoeveel tijd je hebt om iets te doen en kies je het project dat bij die tijdruimte past. Kijk niet alleen naar de tijd die je er voor over hebt maar ook naar je hoeveelheid energie. Lukt het allemaal binnen die bepaalde tijd dan kan je aan de slag gaan. Mocht het nu veel langer duren schrijf dan op de lijst hoe lang je er werkelijk over hebt gedaan. Dat geeft inzicht voor de toekomst.

Maak een heel groot project wat kleiner.
Mocht je een heel groot project voor handen hebben maak daar dan een paar kleinere projecten van. Dat stimuleert je beter om er mee aan de slag te gaan. Mocht het zo overweldigend zijn dan kan ik je als tip meegeven om bv een leeg wc rolletje te pakken en daar doorheen te kijken. Wat je dan ziet neem je als project. Met een paar van die kleine projecten ruim je ook je kamer uiteindelijk helemaal op.

Maak het zo dat het ook voor de rest van de familie werkt.
Het is natuurlijk heerlijk als je je ruimte spic&span hebt weten te krijgen! Gefeliciteerd! Maar heb je wel goed gekeken of het voor de rest van de familie ook zo goed werkt? Let daar goed op anders verzet je een berg werk en is het binnen de kortste keren weer teniet gedaan omdat de rest van je huisgenoten niet met jouw systeem overweg kunnen.

Maak het simpel.
Je hoeft natuurlijk niet je hele huis in één keer aan kant te krijgen. Met kleine dingen kan je al een groot verschil maken. Ga eens met de prullenbak in de hand de tafels, keuken, kasten langs en gooi weg wat sowieso al weggegooid kon worden. Je zal zien dat dit al een heel eind scheelt. Zaken waarvan je niet meer weet waar je ze voor wil/moet/kan gebruiken stop die in een doos en zet die in de kast of garage/schuur en laat het daar staan. Na een maand (of drie) bekijk je hoeveel je er van mist. Dan kan de inhoud in 1 keer weggedaan worden (bv naar de kringloopwinkel).

Maak het leuk.
Organiseren kan je leuk maken door bijvoorbeeld de radio aan te zetten op je favoriete zender, een vriendin te vragen je mee te helpen. Zorg dat je wat lekkers te drinken en te eten hebt en vergeet vooral niet korte pauzes in te lassen. Zet een wekker om de pauze tijd niet te vergeten!!

Lukt het allemaal niet of zie je er enorm tegenop? Bel me of mail me en samen gaan we bekijken hoe je aan de slag kan.

Mooi weer

Het mooie weer is nu toch echt in aantocht!! Ow wat heerlijk en wat hebben we er lang op moeten wachten zeg. Tijd om naar buiten te gaan. Lekker in de tuin werken of om te wandelen in de natuur. Houd je huishouden op orde dan heb je, als je thuiskomt, er ook nog plezier van en kan je lekker relaxend blijven! ‘s morgens als een ‘witte tornado’ (wie kent die reclame nog?) door je huis en je kan zonder zorgen naar buiten.
Is je huis nou niet ‘even snel’ op te ruimen en zie je door de bomen het bos niet meer?

Bel me of mail me!! Samen maken we een plan om je huis weer aan kant te krijgen.