Creëer de juiste mindset 5

10 manieren om een Mindset organiseren te creëren, nr 5:

5. Wees je bewust van de tijd.

Soms maken we een pruimklus niet af omdat we ons niet genoeg tijd gunnen om het te doen. Dit staat op mijn lijst van beste adviezen over organiseren, want het is belangrijk om te begrijpen wat je grenzen zijn.

Heb je een uur besteed aan een decluttering project – Kies iets dat je kan ofwel redelijk kan eindigen in dat tijdsbestek, of iets dat je in fasen kunt doen.

Stel de timer in op 50 minuten, en geef jezelf 10 minuten aan het eind om dingen op te bergen (zoals b.v. stofzuiger, poetsdoeken, emmer e.d.) en je voor te bereiden op de volgende fase.

Creëer de juiste mindset 4

10 manieren om een Mindset organiseren te creëren, nr 4:

4. Blijf geconcentreerd.

Als je ooit bent begonnen met het schoonmaken van een lade in de keuken, en je moest iets wegzetten in de kast en toen moest de was even in de droogtrommel. Meteen heb je de andere was maar even in de kast gelegd …. Oeps ….. je was begonnen met de keukenlade en nu doe je iets heel anders.

Start een project en blijf vasthouden aan dat project.

Dwing jezelf om de keuken lade schoon te maken en op te ruimen en bewaar het doen van je beddengoed voor een andere dag.

 

 

 

Creëer de juiste mindset 3

10 manieren om een Mindset organiseren te creëren, nr 3:

3. Prioriteiten stellen o basis van impact.

Dit item is eigenlijk mijn allerbeste organiserende advies, dus geef ik het bijzondere aandacht.

Ze zeggen dat het piepende wiel het meeste vet krijgt, dus je moet bepalen wat “piepende” eigenlijk betekent. Meestal heeft dat te maken met geld of gezondheid dat de topprioriteit krijgt.

• Als je niet de facturen op tijd betaald vanwege disorganisatie, dan betaal je extra rente of boetes om die rekening uiteindelijk te voldoen. En in het ergste geval kan je een registratie krijgen bij de BKR.
• Ook als je gezondheid vanwege een ongeorganiseerd situatie lijdt, is dit het gebied dat je eerst moet aanpakken.

Het is niet zo logisch als het lijkt

Dit lijkt misschien gezond verstand, maar organiseren volgens prioriteiten is moeilijk. Waarom? Omdat wat je het eerst zou moeten doen of moet doen – niet altijd het makkelijkste is om te doen.
Papierwerk is vervelend. Niemand wil het echt doen. Het is veel gemakkelijker om op wat muziek op te zetten en de rommelige kast in de logeerkamer op te ruimen.
Maar vervolgens zullen de facturen niet betaald worden, en zul je stress krijgen.

 

 

Creëer de juiste mindset 2

10 manieren om een Mindset organiseren te creëren, nr 2:

2. Je kan het niet allemaal in een keer doen.

Wanneer verschillende gebieden van je leven onbeheerst zijn, is het nogal overweldigend. Het is gemakkelijk om te verdwalen.
Waar moet je beginnen? Wat doe je eerst?

Soms moet je kijken naar de bomen en niet naar het bos! Het organiseren van een bos is gek  – maar omgaan met slechts één boom is makkelijk te doen.

 

 

 

Creëer de juiste mindset 1

De meeste mensen denken dat ik super georganiseerd ben. Maar ik kan je zeggen dat ik dat (meestal) niet ben. Er is altijd meer te doen en ook steeds opnieuw. Het is een nooit eindigende loopband van opruimen en organiseren.

De sleutel tot georganiseerd zijn is betrouwbare systemen hebben waarbij alles op zijn plaats ligt, zodat je dingen kunt vinden en jij gewoon met je dag kan beginnen zonder eerst een zoektocht te moeten doen.

Maar zelfs met de beste systemen, ben je geneigd te verzamelen en dan moet je weer tijd vrijmaken om die spullen weer te sortering om ze later te vinden.
Op dat moment begint je hoofd overuren te draaien en kan je de moed opgeven.

Dus, mijn beste organisatie advies heeft niets te maken met het organiseren. Het gaat hier over een veranderende organisatie mentaliteit, zodat je de taak met de juiste houding kan aanpakken.

Ik denk dat je op die manier meer gedaan krijgt.

10 manieren om een Mindset organiseren te creëren:

De komende 10 blogs laat ik je ‘zien’ hoe je je houding hierin kan veranderen.

1. Maak het jezelf makkelijk

Rommel heeft een eigenaardige eigenschap. Het gaat je eigenlijk meestal redelijk af maar dan ga je op vakantie of de feestdagen komen er aan en ineens lukt het je niet meer om je huis opgeruimd te krijgen, belangrijke papieren te vinden, de was weg te werken, de rekeningen te betalen etc. Dit is niet vreemd en het ligt niet aan jou! In plaats van boos op jezelf te worden omdat je er geen controle meer op krijgt bekijk je de situatie met de juiste instelling en richt je je op de oplossing in plaats van op het probleem.

 

 

 

Betalen

Geld maakt niet gelukkig! Dat hebben we natuurlijk allemaal honderd x gehoord en gelezen maar is dat wel zo? We doen daarmee net of het allemaal niets uitmaakt. Geld maakt niet gelukkig maar is wel noodzakelijk. Mensen die zeggen dat geld niet belangrijk is nemen afstand van geld, dat wil zeggen dat ze er niets mee te maken willen hebben. En dat is waar het meestal fout gaat. Je neemt dan niet meer de regie over jouw geld en dat is wel nodig om de rekeningen te betalen.
Het betalen van je rekeningen of het doen van je belastingaangifte, ik geef het toe zijn niet de meest leuke zaken om mee bezig te zijn. Maar doe je het niet dan kom je snel in de problemen. Zie je er dan zo tegenop? Verdeel het geheel in kleinere stukjes. Je hoeft niet een heel weekeinde hier mee bezig te zijn!

Wat vaak vergeten wordt is dat het niet betalen van rekeningen gewoon veel geld kost. Iedere keer de herinneringskosten erbij is natuurlijk hartstikke zonde. Dat geld kan je eigenlijk best aan iets leuks besteden.

Volgens gedragspsychologen is het zo dat uitstellen omdat we allerlei drempels opwerpen om te gaan beginnen. En deze drempels kunnen heel ‘simpel’ lijken “ik heb er nu even geen zin in” of “het is niet zo belangrijk” of “ik kan het best nog wel even uitstellen” nou ja ga zo maar door. Daarnaast krijg je tegenwoordig natuurlijk rekeningen via de post óf via de mail óf via een sms waarna je hem moet gaan opzoeken. Dat zijn drempels die van buitenaf opgelegd worden. Nu moet je moeite doen om alles wat betaald moet worden te verzamelen. Ook lastig … zo raak je ook het overzicht kwijt!

Om het wat makkelijker te maken ga je opschrijven hoe je het gaat doen (niet wil gaan doen dat is té vrijblijvend). Heb je die stappen opgeschreven? Zet dan in je agenda op welke datum je het lijstje gaat afwerken.

Je brein kan de taken makkelijker verwerken als het vaste doelen zijn en het tijdspad vast staat. Doorbreek de routine (die sowieso) al niet werkte voor je. Uiteindelijk zal deze nieuwe routine, langzaam maar zeker, je gedrag veranderen.

7 Tips om je financiële administratie (op tijd) bij te houden:
1. Bewaar belangrijke documenten op e
en geordende manier, bijvoorbeeld in een vaste map.
2. Maak een speciaal e-mailadres aan voor je administratie waar je mailtjes van portals zoals Mijn Overheid op ontvangt.
3. Stel een vast moment in de week in waarop je je administratie bijwerkt en je rekeningen betaald.
4. Als je een partner hebt, bespreek dan maandelijks de financiële administratie.
5. Zorg dat je een goed overzicht hebt van waar je wat bewaard.
6. Stel in de digitale portals zoals Mijn Overheid e.d. in dat je een melding per mail krijgt als er een bericht in deze portal staat.
7. Houd een huishoudboekje bij. Dat kan offline, maar er zijn ook apps of websites waarmee je dit makkelijk kunt doen.

Bron: NIBUD

Kom je er helemaal niet uit of is de berg te groot? Bel me of mail me.

Het plan

Je denkt dat je van te voren kan zeggen hoe je leven zal gaan lopen. Maar de kosmos heeft echt iets anders voor je in petto. Zie het als groei-momenten. “Wat je niet breekt, maakt je sterker!”