Creëer de juiste mindset 2
10 manieren om een Mindset organiseren te creëren, nr 2:
2. Je kan het niet allemaal in een keer doen.
Wanneer verschillende gebieden van je leven onbeheerst zijn, is het nogal overweldigend. Het is gemakkelijk om te verdwalen.
Waar moet je beginnen? Wat doe je eerst?
Soms moet je kijken naar de bomen en niet naar het bos! Het organiseren van een bos is gek – maar omgaan met slechts één boom is makkelijk te doen.
Creëer de juiste mindset 1
De meeste mensen denken dat ik super georganiseerd ben. Maar ik kan je zeggen dat ik dat (meestal) niet ben. Er is altijd meer te doen en ook steeds opnieuw. Het is een nooit eindigende loopband van opruimen en organiseren.
De sleutel tot georganiseerd zijn is betrouwbare systemen hebben waarbij alles op zijn plaats ligt, zodat je dingen kunt vinden en jij gewoon met je dag kan beginnen zonder eerst een zoektocht te moeten doen.
Maar zelfs met de beste systemen, ben je geneigd te verzamelen en dan moet je weer tijd vrijmaken om die spullen weer te sortering om ze later te vinden.
Op dat moment begint je hoofd overuren te draaien en kan je de moed opgeven.
Dus, mijn beste organisatie advies heeft niets te maken met het organiseren. Het gaat hier over een veranderende organisatie mentaliteit, zodat je de taak met de juiste houding kan aanpakken.
Ik denk dat je op die manier meer gedaan krijgt.
10 manieren om een Mindset organiseren te creëren:
De komende 10 blogs laat ik je ‘zien’ hoe je je houding hierin kan veranderen.
1. Maak het jezelf makkelijk
Rommel heeft een eigenaardige eigenschap. Het gaat je eigenlijk meestal redelijk af maar dan ga je op vakantie of de feestdagen komen er aan en ineens lukt het je niet meer om je huis opgeruimd te krijgen, belangrijke papieren te vinden, de was weg te werken, de rekeningen te betalen etc. Dit is niet vreemd en het ligt niet aan jou! In plaats van boos op jezelf te worden omdat je er geen controle meer op krijgt bekijk je de situatie met de juiste instelling en richt je je op de oplossing in plaats van op het probleem.
Ben jij?

Betalen
Geld maakt niet gelukkig! Dat hebben we natuurlijk allemaal honderd x gehoord en gelezen maar is dat wel zo? We doen daarmee net of het allemaal niets uitmaakt. Geld maakt niet gelukkig maar is wel noodzakelijk. Mensen die zeggen dat geld niet belangrijk is nemen afstand van geld, dat wil zeggen dat ze er niets mee te maken willen hebben. En dat is waar het meestal fout gaat. Je neemt dan niet meer de regie over jouw geld en dat is wel nodig om de rekeningen te betalen.
Het betalen van je rekeningen of het doen van je belastingaangifte, ik geef het toe zijn niet de meest leuke zaken om mee bezig te zijn. Maar doe je het niet dan kom je snel in de problemen. Zie je er dan zo tegenop? Verdeel het geheel in kleinere stukjes. Je hoeft niet een heel weekeinde hier mee bezig te zijn!
Wat vaak vergeten wordt is dat het niet betalen van rekeningen gewoon veel geld kost. Iedere keer de herinneringskosten erbij is natuurlijk hartstikke zonde. Dat geld kan je eigenlijk best aan iets leuks besteden.
Volgens gedragspsychologen is het zo dat uitstellen omdat we allerlei drempels opwerpen om te gaan beginnen. En deze drempels kunnen heel ‘simpel’ lijken “ik heb er nu even geen zin in” of “het is niet zo belangrijk” of “ik kan het best nog wel even uitstellen” nou ja ga zo maar door. Daarnaast krijg je tegenwoordig natuurlijk rekeningen via de post óf via de mail óf via een sms waarna je hem moet gaan opzoeken. Dat zijn drempels die van buitenaf opgelegd worden. Nu moet je moeite doen om alles wat betaald moet worden te verzamelen. Ook lastig … zo raak je ook het overzicht kwijt!
Om het wat makkelijker te maken ga je opschrijven hoe je het gaat doen (niet wil gaan doen dat is té vrijblijvend). Heb je die stappen opgeschreven? Zet dan in je agenda op welke datum je het lijstje gaat afwerken.
Je brein kan de taken makkelijker verwerken als het vaste doelen zijn en het tijdspad vast staat. Doorbreek de routine (die sowieso) al niet werkte voor je. Uiteindelijk zal deze nieuwe routine, langzaam maar zeker, je gedrag veranderen.
7 Tips om je financiële administratie (op tijd) bij te houden:
1. Bewaar belangrijke documenten op een geordende manier, bijvoorbeeld in een vaste map.
2. Maak een speciaal e-mailadres aan voor je administratie waar je mailtjes van portals zoals Mijn Overheid op ontvangt.
3. Stel een vast moment in de week in waarop je je administratie bijwerkt en je rekeningen betaald.
4. Als je een partner hebt, bespreek dan maandelijks de financiële administratie.
5. Zorg dat je een goed overzicht hebt van waar je wat bewaard.
6. Stel in de digitale portals zoals Mijn Overheid e.d. in dat je een melding per mail krijgt als er een bericht in deze portal staat.
7. Houd een huishoudboekje bij. Dat kan offline, maar er zijn ook apps of websites waarmee je dit makkelijk kunt doen.
Bron: NIBUD
Kom je er helemaal niet uit of is de berg te groot? Bel me of mail me.
Het plan
Je denkt dat je van te voren kan zeggen hoe je leven zal gaan lopen. Maar de kosmos heeft echt iets anders voor je in petto. Zie het als groei-momenten. “Wat je niet breekt, maakt je sterker!”

Perfect
Stap
Niet doen
De volgende lijst is wat je vooral (nog) niet moet doen!
Begin niet met het kopen van opbergmaterialen.
Hoe handig en mooi het er ook uitziet begin nooit met het kopen van mappen, dozen etc. Het kopen van dit soort zaken is namelijk nooit de oplossing van het probleem. Je begint namelijk eerst met het sorteren van je spullen en bekijk goed wat je werkelijk wil bewaren en/of moet houden. Zodra je dat weet kan je beginnen met het kopen van opbergmateriaal je weet nu immers precies hoeveel en hoe groot de opslag moet zijn.
Ga niet aan de slag zonder een plan.
Het is voor een boel mensen een hele klus om zomaar een kamer in te gaan en daar aan de slag te gaan. Het is makkelijker om van te voren een plan te maken over wat je precies met de kamer wil gaan doen. Neem als voorbeeld de slaapkamer. Je wil daar slapen maar je hebt er ook je kledingkast. Dan weet je dat in deze kamer geen boeken, tijdschriften, wasmanden, gereedschap, (en wat je maar meer kan bedenken dat er niet thuishoort) hoeven te staan. Je kan met dit plan al meteen een selectie maken van wat er uit de kamer dient te verdwijnen. Maak een stappenplan om de kamer op te ruimen en houd je aan dat plan. Ga niet eerst b.v. het gereedschap in de garage opbergen maar leg het bij elkaar en ruim dat op een later tijdstip op. Je bent NU de slaapkamer aan het opruimen!
Maak geen ingewikkeld systeem.
De beste oplossingen zijn meestal heel simpel. Wees realistisch. Elk systeem dat meer dan twee stappen nodig heeft is gedoemd te mislukken. Werk aan een simpel werkbaar systeem!
Zorg ervoor dat je niet meer spullen dan ruimte hebt.
Dit is een lastige. Ik weet dat je echt heel erg gek bent op al je 50 paar schoenen, maar heb je ze ook werkelijk nodig? Iedere ruimte heeft zijn grenzen, zelfs als je heel veel ruimte hebt. Voor de meeste mensen is het het moeilijkst om de beslissing te nemen wat wil ik houden en waar kan ik best mee zonder. Wees streng voor jezelf daar heb je uiteindelijk de meeste baat bij.
Bekijk eerst de voor de hand liggende oplossingen.
Je hoeft niet altijd van alles te kopen om op te ruimen. Heb je een lade vol met kettingen? Hang wat haken op en hang de kettingen daaraan. Zo heb je weer een lade vrij. Heb je heel veel zwarte sweaters? Vouw ze netjes op en leg ze allemaal op dezelfde plank. Liggen er overal lege hangertjes in en om de kast? Pak een boodschappentas en stop ze daarin. Zodra de tas vol is leeg hem dan (óf je hangt ze weer in je kast (met kleding erop) óf je brengt ze naar de kringloopwinkel).
Heb je ruimtegebrek? Neem eens een beetje afstand en bekijk wat het werkelijke probleem is meestal is de oplossing vlak voor je neus!
Lukt het je allemaal niet om zaken op orde te krijgen? Bel me of mail me en we gaan samen bekijken wat je nodig hebt om aan de slag te gaan!