Geld maakt niet gelukkig! Dat hebben we natuurlijk allemaal honderd x gehoord en gelezen maar is dat wel zo? We doen daarmee net of het allemaal niets uitmaakt. Geld maakt niet gelukkig maar is wel noodzakelijk. Mensen die zeggen dat geld niet belangrijk is nemen afstand van geld, dat wil zeggen dat ze er niets mee te maken willen hebben. En dat is waar het meestal fout gaat. Je neemt dan niet meer de regie over jouw geld en dat is wel nodig om de rekeningen te betalen.
Het betalen van je rekeningen of het doen van je belastingaangifte, ik geef het toe zijn niet de meest leuke zaken om mee bezig te zijn. Maar doe je het niet dan kom je snel in de problemen. Zie je er dan zo tegenop? Verdeel het geheel in kleinere stukjes. Je hoeft niet een heel weekeinde hier mee bezig te zijn!

Wat vaak vergeten wordt is dat het niet betalen van rekeningen gewoon veel geld kost. Iedere keer de herinneringskosten erbij is natuurlijk hartstikke zonde. Dat geld kan je eigenlijk best aan iets leuks besteden.

Volgens gedragspsychologen is het zo dat uitstellen omdat we allerlei drempels opwerpen om te gaan beginnen. En deze drempels kunnen heel ‘simpel’ lijken “ik heb er nu even geen zin in” of “het is niet zo belangrijk” of “ik kan het best nog wel even uitstellen” nou ja ga zo maar door. Daarnaast krijg je tegenwoordig natuurlijk rekeningen via de post óf via de mail óf via een sms waarna je hem moet gaan opzoeken. Dat zijn drempels die van buitenaf opgelegd worden. Nu moet je moeite doen om alles wat betaald moet worden te verzamelen. Ook lastig … zo raak je ook het overzicht kwijt!

Om het wat makkelijker te maken ga je opschrijven hoe je het gaat doen (niet wil gaan doen dat is té vrijblijvend). Heb je die stappen opgeschreven? Zet dan in je agenda op welke datum je het lijstje gaat afwerken.

Je brein kan de taken makkelijker verwerken als het vaste doelen zijn en het tijdspad vast staat. Doorbreek de routine (die sowieso) al niet werkte voor je. Uiteindelijk zal deze nieuwe routine, langzaam maar zeker, je gedrag veranderen.

7 Tips om je financiële administratie (op tijd) bij te houden:
1. Bewaar belangrijke documenten op e
en geordende manier, bijvoorbeeld in een vaste map.
2. Maak een speciaal e-mailadres aan voor je administratie waar je mailtjes van portals zoals Mijn Overheid op ontvangt.
3. Stel een vast moment in de week in waarop je je administratie bijwerkt en je rekeningen betaald.
4. Als je een partner hebt, bespreek dan maandelijks de financiële administratie.
5. Zorg dat je een goed overzicht hebt van waar je wat bewaard.
6. Stel in de digitale portals zoals Mijn Overheid e.d. in dat je een melding per mail krijgt als er een bericht in deze portal staat.
7. Houd een huishoudboekje bij. Dat kan offline, maar er zijn ook apps of websites waarmee je dit makkelijk kunt doen.

Bron: NIBUD

Kom je er helemaal niet uit of is de berg te groot? Bel me of mail me.